Interferențe Culturale Dobrogene.
Așa se numește proiectul în care sunt implicate Colegiul Tehnic de Marină „Alexandru Ioan Cuza” din Constanța și Liceul Teoretic „Stefan Karadza” din Kavarna, Bulgaria. Ca toate proiectele transfrontaliere, acest proiect și-a propus schimburi culturale și de experiență între beneficiarii sistemelor de învățământ din școlile partenere. Activitățile au fost stabilite în urma dezbaterilor din cadrul întâlnirii ce a avut loc în luna noiembrie, anul trecut, între echipele formate din 12 profesori bulgari și 12 profesori români. Atunci, au fost planificate, pentru următoarea perioadă de doi ani, activități on-line, pe pagina de Facebook a proiectului, „Cultural Interferences in Dobrudja” și activități realizate în cadrul întâlnirilor frontale. On-line sunt programate concursuri de eseuri, poezie, pictură, desene în creion, fotografie digitală. În timpul vizitelor în cele două licee, vor avea loc interacțiuni educative, care vizează dezvoltarea personală, comunicarea făcându-se în limba engleză.
Sâmbătă, 11 martie 2017, a avut loc prima întâlnire frontală dintre elevii bulgari și români, la Colegiul Tehnic de Marină „Alexandru Ioan Cuza”.Impresiile au fost pe măsura entuziasmului creativ. Maria Bianca Lazăr, elevă în clasa a IX-a la Colegiul Tehnic de Marină„Alexandru Ioan Cuza”, ne-a mărturisit: „Ziua de ieri a fost una de neuitat. Imi place foarte mult să comunic cu persoane noi, iar elevii de la liceul din Kavarna au vorbit foarte mult cu noi, s-au distrat foarte mult la activități, au vizitat cu noi și cred că și pentru ei a fost o zi de neuitat”. Antoniya Vasileva, elevă în clasa a X-a la Liceul Teoretic „Stefan Karadza” din Kavarna, Bulgaria, încântată de experimentele chimice, spunea: „Începând de azi îmi place Chimia”. Ilonka Vankova, profesor de Limba Engleză la Liceul Teoretic „Stefan Karadza”, spunea la sfârșitul activităților: „Elevii și colegii mei sunt încântați atât de premiile pe care le-au obținut în cadrul concursurilor, cât și de activitățile la care au participat. Prieteniile care se leagă între elevii și între profesorii celor două licee sunt motoare ale unor viitoare proiecte comune”.
Profesor Iuliana Negreț, directoarea Colegiului Tehnic de Marină „Alexandru Ioan Cuza”, ne-a împărtășit din experiența domniei sale: „Aceste schimburi educative sunt importante prin prisma dezvoltării situațiilor de învățare nonformale, în care profesorul nu este numai o sursă de informare, ci mai ales una de inspirație”.
Aparținători ai aceluiași pământ străvechi dobrogean, adolescenții români și bulgari pot învăța și transmite mai departe generațiilor următoare, elemente culturale distincte, dar și tradiții și obiceiuri comune.
Prof. coordonator Pavel Irina